Ismered az erdők, mezők titkait? - A természet rejtett hálózata

Ismered az erdők, mezők titkait? - A természet rejtett hálózata




Nemrég fejeztem be Peter Wohlleben német erdész egyik, számomra rendkívül szorakoztató könyvét: A természet rejtett hálózatát. Még nem olvastam ezelőtt az írótól, ez volt az első könyvem tőle, ám biztosan nem az utolsó .

Wohlleben rendkívül tág körben próbálja felfedni előttünk a természet Nagy Óraművét, ahogyan ő is fogalmazott. Esik szó az erdei nagyobb növényevők és a farkasok kapcsolatáról, hogy kerülnek a lazacok a fákba, miként élnek együtt a hangyák a levéltetvekkel, hogyan befolyásolják az erdők a klímát, és mi történik akkor, amikor mi, emberek beavatkozunk ebbe a tökéletes harmóniában lévő, iszonyatosan összetett renddzerbe. Abba a rendszerbe, amit még mi magunk sem ismerünk teljesen. Merthogy lehetetlen. Számos felfedezetlen faj, és összefüggés.
Ha arra szeretnék rávenni valakit, hogy kezdjen el törődni, kezdje el észrevenni a körülöttünk lévő csodát, melynek neve TERMÉSZET, és felhívni a figyelmét arra, hogy: "Hahó, tenni kéne valamit, ha szeretnénk, hogy mindez fennmaradjon! Az élőhelyünk! És nem csak a miénk, hanem még ezer meg ezer másik élőlényé is!" , akkor ezt a könyvet nyomnám a kezébe.

Mert igen, hajlamosak vagyunk elfelejteni azt, hogy ennek a Nagy Óraműnek mi is a részese vagyunk, nem pedig az irányítója. Hogy nem változtathatunk a természet szabályain. Hogy nem iktathatjuk ki őket. Mert az végzetes hibához vezetne.

Még én is, aki pedig tényleg úgy vágyik a "zöldre", mintha lételemem lenne, merthogy az is ( :D ), képes vagyok elfelejteni, hogy a természet részese vagyok. Városokban élünk, beton-, és épülettenger, néhol egy-egy fa vagy bokor, teljesen természetellenes.
Húha, hirtelen kedvem támadt kiköltözni egy erdő kellős közepére egy kunyhóba! :D
Azt hisszük kiiktathatjuk magunkat a természetből? Mintha már különálló világ lennénk. Biztosan jó irányba haladunk?

Na, elég a filozofálásból, nézzük mi a
helyzet a könyvvel!
Nekem baromira élvezetes volt. Azt hittem tudok egy s mást a természetről, de a könyv olvasása közben rájöttem: semmit sem tudok. Igazándiból nem is értem, az iskolában miért nem hangzanak el ilyen érdekes dolgok! Ugyan néha már kissé száraznak tűnk az információ-áradat, mivel nem egyhuzamban olvastam el, nem volt zavaró. Wohlleben jól tud mesélni. Érdekesen.
Tudjátok, szerintem sokkal érdemesebb lenne egy ilyen könyvvel kampányolni a környezetvédelemért, mint némi statisztikával, ami ugyan megdöbbentő, de nem rendelkezik háttértartalommal. Az író tényleg ért ahhoz, amiről beszél, kutatásokkal támasztja alá a történeteit. Minél többet tudunk a Nagy Óraműről, annál könnyebb dolgunk van kitalálni, mit tehetünk bolygónkért.

Azt hiszem, még órákig tudnék beszélni A természet rejtett hálózatáról! :D

Ajánlom mindenkinek, aki akár csak egy kicsivel is szeretne többet megtudni mindarról, ami körbevesz minket, aminek a részese vagyunk. Továbbá minden amatőr környezetvédőnek, aktivistának, hétköznapi embernek!


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések